2014. okt 12.

A DesignTerminálról !genesen

írta: Innovatív Generáció
A DesignTerminálról !genesen

Az !genTalk a magyar innovációs és startup szektor válogatott szereplőit mutatja be kedd esténként 8-kor, egy egy órás beszélgetés keretében. Az első !gentalk vendége a DesignTerminál három fős csapata volt: Böszörményi-Nagy Gergely főigazgató, Ács Zoltán inkubációs programvezető és Biás Csongor, innovatív technológiák projektmunkatársa. Az !genBlogon ezekről az alkalmakról az !gen4 résztvevői írnak összefoglalót hétről hétre. Az összefoglaló két külön bejegyzésből áll, az összefoglaló jellegű elsőt Racskó Júlia, a lelkes és részletekbe benő másodikat Pálfalvi Barbara írta. Az illusztráció Racskó Júlia munkája.   

---

Mi az, hogy DesignTerminál, és miért?

Kedden három közigazgatásban dolgozó innovátor látogatott el a Hátsó Kapuba, az első !genTalk rendezvényre. Életkoruk összege valószínűleg nem haladta meg a százat, érhetett-e minket ezek után még meglepetés? Azokat, akik nem ismerték a DesignTerminál (DT) tevékenységét, biztosan, mert igyekszik elütni a megszokott közigazgatási szervezetektől. Röviden összefoglaljuk, saját elmondásaik alapján milyen kép alakulhatott ki róluk minden háttértudás nélkül.

!genTalk_DT_illusztracio1.png

A DT kimondott célja megteremteni az Y-generáció által és számára kitalált állami intézmény mintáját.Tevékenységi körüket elsősorban a kreatív ipar induló vállakozásainak inkubálása teszi ki. Nem ötleteket vagy termékeket, hanem csapatokat és működő vállalatokat keresnek, azaz nem újszülötteket, hanem már járni tudó babákat. A támogatást hatékonyan igyekeznek megoldani, nem bővülnek végtelenül, mint a legtöbb állami vállalat, máshogy mérik sikerüket. A felülről irányított változással szemben a ragadós jó példában hisznek, inkább ilyeneket teremtenek oktatási programokon keresztül (holisztikus „Holis” tábor, középiskolai design projektek).

Miért van erre szükség?

  1. A kreatív szakemberek nem szuperhősök. Nem tudhatnak mindent, és főleg nem tudnak egyedül megoldani mindent. Muszáj csapatban dolgozni, és nem csak jónak lenni, hanem annak is látszani.
  2. A lehetséges befektetők hozzáértése ezeknek a cégeknek a működéséhez és a befektetések megtérüléséhez egyelőre elhanyagolható, a bizalom szintén. Szerencsére ezen lehet változtatni.
  3. Az állami támogatások mértékéhez és az alkalmazottak számához képest a GDP tekintélyes százalékát teszik ki a design-fókuszú vállalkozások, ugyanannyit, mint az alaposan megtámogatott mezőgazdaság (ami nem csak a kreatív ipar dicsérete, de ez nem tartozik a témához), így üzletileg is megéri minden résztvevőnek.

A DesignTerminál története kicsit rázósan indult, Böszörményi-Nagy Gergely rövid, Btk-t is emlegető összefoglalójából kiderült, hogy az előd Design Center alapítási pénze valaki segítségével elszökött, így a saját inkubációs (inkább vergődő) szakasza 2004-től 2012-ig tartott - az ötlet maga pedig 35 éves. A design fogalma azóta annyit változott, hogy inkább csak a motiváció maradt a régi, minden máshoz új stratégia kellett.

A sokat emlegetett design thinking a DT kiemelt értéke, de ha már a kifejtése az este folyamán elmaradt, itt egy link az érdeklődőknek ahhoz a dokumentumhoz, amiből kiderül, mire gondol mindenki, aki valóban ismeri ezt a fogalmat. A DT célja már létező termékek és vállakozások globális piacra felkészítése, ezt különböző intenzitással teszik: konzultáció, vásárokra felkészítés és mentorálás formájában. Összesen kb. 120 céggel foglalkoznak, ebből öttel intenzíven. A DesignTerminál európai viszonylatban is jelentős, három hasonló profilú intézménnyel együtt az Európai Bizottság munkáját segíti abban, hogy mentalitásuk az egész Unióban érvényesüljön.

Érdemes megnézni a honlapjukat és követni az általuk szervezett eseményeket, mert bár még nagyon a folyamat elején vannak, ígéretesen hangzanak az ötleteik. Talán csak az étterem részével lennék kevésbé bizakodó, még sose sikerült benne élő vendéget találnom az esti órákban.

Racskó Júlia

U.i.: tegnap este arra rohantam át, és ugyanolyan sűrűn ültek az asztaloknál, mint a szomszédos Fröccsterasznál.

---

Máris megnyíltak a dimenziók? !gen

Túl vagyunk az első éles keddi napon az !gen4 őszi program keretében. Egy izgalmas Action Lab tréning után már mindenki felszabadultabban kortyolgatta a rosé fröccsét a Hátsó Kapuban. Három vendéget várunk, Gergőt, Zolit és Csongort, vagyis a Design Terminál csapatát.

igenTalk_1_DesignTerminal_fb3.png

Mindenki izgatottan várta az első !gen talk-ot. Valaki lelkesedéssel, hiszen ismeri a DT munkásságát, és megtisztelőnek látta az alkalmat, hogy végre beleláthat abba a jól működő gépezetbe, mely talán nem kis túlzással merőben megváltoztatta Közép-Európa kreatív iparát. Valaki viszont kétkedve várta a beszélgetést, hiszen már rengeteg sablonos startup talk áll a háta mögött, melyeken minden egyes alkalommal ugyanazt hallja, ugyanazt, de a lényeget alig! Na, nézzük csak, hogy a lelkesedők és a kétkedők végül milyen szájízzel indultak haza a beszélgetés után..

A fiúkból áradt a profizmus, a szakértelem, és az, hogy kivételesen kellemes személyiségek. Ezt mi sem bizonyíthatta volna jobban, hogy a beszélgetésre szánt időt majd csak megdupláztuk. Nem fogytak ki a szavakból, minden szavukból áradt a lelkesedés és a szenvedély. Mi pedig nem fogytunk ki a kérdésekből - hát igen, ilyen az, ha valójában választ kapunk a kérdéseinkre.

A srácok először is bemutatták az intézményt, amiben tengetik mindennapjaikat. Sokak szerint a kreatív ipari vállalkozásokban csupa mókából és kacagásból állnak a munkaórák, és ha ez bizonyos szempontból így is van, mellé megfeszített tempó és rendkívül kidolgozott stratégia is társul, melyek nélkül nem indulhat el egyetlen projekt sem. Megtudtuk, hogy minden egyes lépésük jól felépített, tudatos és innovatív gondolkodásmódban születik meg. Egy nagyon szuper és hatékony csapattal dolgoznak együtt, máshogy nem is lehet - fűzik hozzá a srácok. "Nem vagyunk sokan, nem is akarunk multi környezetben működni."

Büszkélkedve meséltek kedvenc projektjeikről - főként a divatipar, formatervezés, az innovatív technológiák és az urbanisztika területén. Ki-ki teljesen, vagy részben már ismerte ezeket a projekteket, de valahogy hármójuk szájából mégis más volt hallani. Miért? Azért mert telis-tele büszkeséggel meséltek nekünk ezekről. 

Akarva akaratlanul beindultunk, akartuk mi is!

Akartunk egy saját ötletet, egy projektet, amin mi is ilyen szenvedéllyel dolgozhatunk. Akinek meg már megszületett a projektje, még jobban akarta!

Elmondták, hogy miket tartanak szem előtt, mikor egy kezdő vállalkozással kezdik el a munkát. Segítenek! Tudást adnak, és azt érik el, hogy a megfelelő útra kerülj - néha ez a legnehezebb. A DT netovábbja pedig az, hogy egyedi tartalmakat és platformokat gyártanak, melyeken bemutatják az ígéretes tehetségeket és folyamatos networking eseményekkel tartják karban a gyümölcsöző kapcsolatokat. "Ezek nagyon fontosak a Design Terminál számára"- emeli ki Böszörményi- Nagy Gergely.

Szűcs Tamás, az Európai Bizottság Magyarországi Képviselője így beszélt a Design Terminálról:"Az Európai Unió növekedési stratégiája, valamint új "Kreatív Európa" elnevezésű programja az ágazatban rejlő lehetőségek kiaknázását segíti elő. Ennek fontos eleme annak elősegítése, hogy a kreatív ágazat termékei az európai belső piacon minél több országba jussanak el. A Design Terminál megalakulása óta fontos szereplője nemcsak a magyar, de a közép-európai kreatív ágazatnak is: friss, innovatív projektjeivel hozzájárul a kreatív ágazat népszerűsítéséhez, az iparág szereplőinek párbeszédéhez, kapcsolatépítéséhez nemcsak Magyarországon, hanem a tágabb régióban is. Ez a tevékenység kiválóan illeszkedik az Európai Bizottság összeurópai célkitűzéseihez."  

Kreatív Európa, Design Terminál módra

2014-ben a vállalkozásösztönző tevékenységnek köszönhetően nyújtott lehetőséget a Design Terminál a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemnek, az IVANKA-nak és azÜVEG/HÁZ-nak, hogy munkáikat a Közel-Kelet legnagyobb design eseményén, a mára globális találkozási ponttá vált Design Days Dubai-on mutathassák be. Az ágazatban való közreműködésének köszönhetően a hazai kreatív ipari vállalkozások a gazdaság erős motorjaként új munkahelyeket teremtenek és növelik az ország GDP-jét.

Design Terminál saját szervezésű eseménye a karácsony időszakában látogatható Ajándék Terminál, melyen évről-évre a hazai designer szakma legjobbjai vesznek részt, kiállítják és árusítják termékeiket. Ennek mintájára számos évközi design vásárt  tart az intézmény.

Az intézmény régiós szinten is ösztönzi a feltörekvő divattervezőket. Ennek a tevékenységnek az eszköze a Közép-Európa közös kulturális örökségeire építő Gombold újra! öltözéktervezői pályázat és a régió legnagyobb divateseménye a Central European Fashion Days.

A DT további célja, hogy az ágazatban dolgozó tervezők és mérnökök számára megteremtse azokat a platformokat, melyek lehetőséget nyújtanak számukra, hogy munkájuk nyilvánosságot kapjon és bővíthessék szakmai kapcsolataik körét. Ilyen professzionális esemény a Design Terminál és a European Entrepreneurship Fundationáltal havonta megrendezett First Monday, ahol a hazai vállalkozói szcéna találkozik.

3D nyomtatás technológiája világszerte kérdéseket vet fel, sokan feszegetik a lehetséges felhasználás korlátait. A Design Terminál Budapest 3D Printing Days eseményen felvonultatja a technológia jeles hazai és a Visegrádi Országokból érkező képviselőit. Az esemény során a nagyközönségnek szóló rendezvényeken túl a kiállítók, a fiatal innovátorok befektetőkkel találkozhatnak és mutathatják be fejlesztéseiket.

Az urbanisztika a Design Terminál egyik legfiatalabb területe, mely olyan hiánypótló szakmai tevékenységet végez, amit megfelelő forrás, eszközök és lehetőségek hiányában más eddig nem folytatott. Az urbanisztika területén a Design Terminál küldetése, hogy nemzetközi innovációk felkutatásával és implementálásával tegyen javaslatot a város fejlesztését érintő kérdésekben.

Mi is kaptunk az estétől?

Először is, egy nem hagyományos, szuper kérdésekkel és, meglátásokkal teli start up talk élményt kaptunk az !gen szervezőitől.

Elhangzottak számok, beleláthattunk konkrét módszerekbe, figyelhettük, hogy mennyire profin és magabiztosan prezentálják a DT munkásságát és célkitűzéseit. Nem volt rizsa, azt is megtanulhattuk tőlük, hogy hogyan kell körültekintően velős választ adni a felmerülő kérdésekre, a kétkedők végre valahára hallottak valami mást is, valami újat. Kaptunk még izgalmat és vibrálást, ami az előadókból sugárzott.

Nem is olyan rossz ez az első alkalomra, ugye?

Pálfalvi Barbara

 

U.I Aki megszámolja és megírja nekünk hozzászólásban, hogy összesen hány vállalkozásnak kínált már bemutatkozási lehetőséget a Design Terminál, az vendégünk kedden (10.14)  18.00-21.00 között egy fincsi rosé fröccsre a Hátsó Kapuban! Puskázzatok innen

Ha szeretnétek még több infót, a DT nem titkolja a stratégiáját, innen tölthetitek le 

---

Az !genTalk folytatódik - október 14-én jön a Colabs

!genTalk2_Colabs.png

 

Szólj hozzá