2014. okt 03.

"Emeld meg a momentumot!"

írta: Innovatív Generáció
"Emeld meg a momentumot!"

A résztvevők ismerkedésével és Pohly Ferenc előadásával elindult az !gen4 a Hátsó Kapuban

Feri és az este üzenete, hogy egy innováció akkor jó, ha egy érthető, kézzel fogható hétköznapi momentumra fókuszál, és azon a ponton ajánl a korábbinál jobb megoldást.

Útkeresők, azonosulásra vágyók, inspirációvadászok, szevasztok! Jó helyen jártok.

A varázslatos Hátsó Kapu terében az első fél órában nem működő sörcsap ellenére is nagyon hamar kialakult az !genek jól ismert hangulata – amit már háromszor tapasztaltunk meg ugyanitt, egyszer a debreceni Kazánházban, egy nappal később pedig a szegedi Irinyi Bisztróban. Egymás iránt érdeklődő arcok, csillogó szemek, konstruktív és bátorító tekintetek, kíváncsi és elfogadó közeg, ahol kicsit sem ciki megosztani, mibe buktál már bele vagy milyen zsákutcák lelkesítettek korábban – sőt, ezekre mindenki úgy tekint, mint amiből most majd remekül lehet építkezni.

Este 6 és fél 8 között az !gen4 mind a 22 egyéni résztvevője és a 9 projekt legénysége, ötletgazdája (további 14 fő) bemutatkozott. Az egyéni résztvevőknek egy perc állt rendelkezésre a személyes bemutatkozásra, a projekteknek további egy perc az ötletre és a három hónapra vonatkozó tervek és elvárások vázolására.

Az egyik jellemző típus mindig az útkereső fiataloké. Azoké, akik tapasztaltak ezt is, azt is, pl. multi környezetet, hardcore forprofit vállalkozási üzemmódot, civil szervezeti irodát, az akadémiai szféra belépőit vagy bármilyen más mainstream ösvényt. Ezek mindegyikében látták tükröződni magukat, és nem tetszett nekik, amit láttak.

DaVinci_mirror_room.jpg

Nekik jellemzően két lehetőséget érdemes az !genben körüljárni: 1. érdemes-e fejleszteni a bennem rejlő vállalkozót, egyáltalán megvan-e bennem, 2. egy startup, társadalmi vállalkozás, bármilyen innovációs projekt jelenthet-e olyan kombót, amiben jobban megtalálom magam. Ez utóbbi persze olyan sok körülmény függvénye, hogy az !gen 3 havi hozadéka leginkább az lehet, hogy a sok körülmény tudatosodik a résztvevőkben – ahhoz kivételes szerencse kell, hogy valaki hosszú távon is együttműködő csapatra leljen. De van rá példa, nem is kevés: Kantaa, Kitch’n’Go, Járókelő, Szárnyas Fejvadász, FészekRészek, SlowBudapest, RateMySpeech.

Egy másik jellemző típusba azok a profik tartoznak, akik szakmailag, pénzügyileg és elismertséget tekintve is nagyon megtalálták magukat, de hiányolják saját magukból a lelkesedést vagy az azonosulást aziránt, amivel foglalkoznak. Nagyon jól tolják a szürke hétköznapokat, de szeretnének azáltal közelebb kerülni saját magukhoz, hogy egy tűz és lelkesedést által hajtott közegben próbálják meg jó célok érdekében használni tudásukat és erejüket. Az !genben ez a típus szerencsére hullámról hullámra nagyobb arányban képviselteti magát, és ennek mindenki örül: ötletgazda, csapattagok, szervezők.

mai_fb_illusztracio.jpg

Alaposabb kidolgozás nélkül megtalálhatók még a startupper szakot végzett, magabiztos arcok, akik nagyon meg vannak róla győződve, hogy mindent tudnak a startupokról, és nagyon élvezik, hogy az !gen három hónapja alatt nem elég a blogokról megtanult fogalmakkal dobálózni, mert itt konkrét feladatok kapcsán kell alkalmazni mindazt, amivel kapcsolatban máshol esetleg elég egyet villantani. Ők a végére általában még magabiztosabbakká válnak, vagy új dimenzió nyílik meg előttük (és például hétköznapi embere számára érthetőbben kezdenek el kommunikálni) – esetleg mindkettő.

Visszatérő típus még a lázadók és linkek összevont csoportja (előfordul, hogy valaki egyszerre mindkettő, de az összevonás alapból nem így értendő), akik korábban kudarcot vallottak olyan oktatási-képzési formákkal, amelyekben a tananyag frontális és egyirányú átadása történik. Számukra az !gen azzal az ígérettel kecsegtet, hogy a közösségi (ön)fejlesztés módszere miatt rátalálnak egy közegre, ahol nem viselkednek szociopataként. Ők általában végig kritikusak maradnak, mégis az elejétől minden várakozást felülmúló mértékben kezdenek kötődni másokhoz, egy projekthez, hozzánk, vagy a heti rendszeres találkozás más eleméhez.

Fontos további jellemző karaktereket tudnánk még megemlíteni, de ezeket érezzük a legjellemzőbbeknek. Az igazán érdekes persze az, hogy ezek a karakterek mindenkiben megvannak, akikkel belevágunk az !genbe. Mindenki egy egyedi beállítás azon a keverőpulton, amelyen ezek a típusok egy-egy potmétert jelentenek. És a három hónap alatt mindenki megismeri a saját keverőpultját, miközben a konkrétumok szintjén is képbe kerül abban, hány dimenziós folyamat az ötlettől a megvalósulásig tartó út. Közben lenyűgöző projektek és fantasztikus csapatok alakulnak ki (és esnek szét).

Pohly Ferenc nehéz feladata és az üzenet

A bemutatkozások után mindenki folytatta volna a személyes ismerkedést, hiszen az első alkalommal mindenkinek az a legfontosabb, hogy minden információt begyűjtsön a projektválasztáshoz. Ebbe a dinamikailag nem támogatott pillanatba tettük bele Pohly Feri előadását, amitől azt vártuk, hogy feltüzeli és útjára indítja a résztvevőket a három hónapos képzésben. Korábban ezt a nyitó előadást Dr. Kádas Péter (Startupdate, Traction-Tribe) és Szalai Ferenc tartották.

 Szeretjük a nyitó előadásokat, odáig voltunk mindegyikért (ezért is), fontosnak tartjuk a funkciójukat. Most is kaptak útravalót a résztvevők.

IMG_4974.JPG

Pohly Ferenc azzal kezdte, hogy könnyű a vasembernek, és ő sajnos nem tudja ilyen könnyen elintézni, hogy mekkora csávó. Majd egy bő fél órában egy szálra fűzte fel azokat a fontos innovációkat, amelyekben része volt, vagy egyenesen a nevéhez fűződnek. A két évtizedes online média és digitális piac történelem számára személyes élmények sorozata, amelyek mind azt a tanulságot támasztják alá, hogy egy innováció akkor jó, ha egy érthető, kézzel fogható hétköznapi momentumra fókuszálva tesz valamit jobbá. Azaz, ha a probléma definíció rendben van.

Feri előadásában sztorikkal tarkítva mutatta be saját elmúlt 30 évének több momentum-megemelő időszakát, példáját az Innovatív Generáció résztvevőinek. Ilyen volt például a Magyar Narancsos korszak, amikor az új stílussal nemcsak az újságíró-olvasó viszonyban tudtak innovációt felmutatni (spin-offként innen eredeztethető például a Winkler Róbert féle TotalCar), de nagy töréshez vezetett az a „megemelés” is, amikor az újság a ‘90-es évek elején saját politikai holdudvarának gyanús ügyeit tárta az olvasók elé.

Feri a későbbi T-birodalom fejlődésekor, az [origo] születését megelőzően abban a csapatban is benne volt, amelyikGyörgy Péter úttörésének hátterében – javaslatként dolgozta ki a Matávnak, hogy a "keskenysávú" internet-előfizetések boostolása érdekében gyártsanak saját tartalmat egy világtrendbe illeszkedő hírportállal, ezzel is ösztönözve a magyar betárcsázókat. Feri nagyon szerényen utasítja el saját innovátorságát, legalábbis makacsul húzza maga elé azt a tényt, hogy az öntudatlan innovátorság sok esetben csak utólag érhető tetten. „Nem találtunk ki semmit, csak körülnéztünk a világban, és leírtuk, hogy abból mivel lehet és érdemes próbálkozni Magyarországon.” Ettől még természetesen a tiszta adaptáció is lehet innováció, de itt ennél többről volt szó, hiszen pont azt volt nehéz belőni, hogy meddig lehet még elmenni az igényteremtésben.

origo cimlap.png

 

Az Axelero-nál az ügyfélszolgálat momentumát nézte ki magának, amit nagyon muszáj volt már „megemelni”. Igazi intrapreneurként próbálta a nehézkes döntéshozású multit meggyőzni, hogy az online világ kurátoraként lépjenek előre az ügyfélszolgálatban is, és legyen lehetőség az ügyek online kezelésére is. Miután akadályokba ütközött, a pohly.hu oldalon, egy megbuherált fórum motor segítségével hozta létre az ügyfélszolgálat MVP-jét. Kommunikációs igazgatóként saját maga válaszolgatott az első ügyfeleknek és trolloknak, akik odáig voltak azért, hogy a „vonal” végén egy nagy bunkó BMW-snek hitt igazgató vált emberarcúvá, azáltal, hogy munkaidején túl chatel az ügyfelekkel. Ezt nevezzük validációnak.

pohlyhu_bucsu.png

Ezután jött még az online hírportál olvasást a tartalom vs reklám témában megpiszkáló VS.hu, a legújabb projekt pedig Dr. Varga Zoltán pszichológus gyereknevelésről szóló könyvének growthhacking alapú kampánya. A cél itt nem a profit, hanem az olvasottság maximalizálása – abszolút Ferinek való, modellértékű feladat. Várjuk a fejleményeket.

Feri mondandója az Apple által újra feltalált tablet, az iPhone 6 cserélhető billentyűzet funkciója, valamint a WiW és az Ello érintésén keresztül a már korábban említett üzenet volt: leendő innovátorok, találjátok meg és ne veszítsétek el a fókuszt, egyszerre mindig egyetlen momentumra koncentráljatok, ha üzletileg és a hatást tekintve sikeresek akartok lenni!

It’s the problem definition, stupid!

Mi a különbség a probléma definíció és a momentum megemelés között? Tartalmilag szerintem semmi, de a momentum megemelés nekem azért tetszik nagyon, mert nem szűkít le a problémára. Sok innováció nem problémát old meg, hanem kielégítetlen igényre reagál, jobbá tesz, akár igény teremtéssel együtt. Feri példája erre az iPad volt. Maga a formátum létezett korábban is, de a megvalósítás itt arra a momentumra fókuszált, hogy úgy nem szeretünk e-könyvet olvasni meg fényképeket, videókat nézni, ágyban netet böngészni, ahogy egy laptoppal vagy monitorral lehet - így meg szeretünk, ahogy egy tablet megengedni nekünk. Ez - Feri szerint - akár dőlési szögek és testtartás szintjén is konkretizálható momentum.

Itt kell elmondanunk a mantrát is, hogy a társadalmi innováció épp a lehetőségekről szól, nemcsak a problémákról (mint azt a nagyon jellemző félrefordításokon és oda nem figyelésből fakadó szociális innováció sugallja) - középpontjában annak a hétköznapi valóságnak a termékeken és szolgáltatásokon keresztüli megújításáról, folyamatos jobbá tételéről szól, aminek mindenki szakértője.

Milyen momentumokat szeretnének megemelni az !gen4 projektek?

Nyilvános és ismert projekt a Route4U, Bodó Péter projektje, aki akadálymentes útvonaltervezőn dolgozik az !gen4-ben is. Lesz még döntéstámogató, közösségi ötletfejlesztő, önadatbányász alkalmazáson, könyvipari forradalmon, Magyarország nemzetközi megítélésén, kreatív és közösségi fainnovációkon, valamint a házhoz szállítási szolgáltatások felpezsdítésén dolgozó csapat.

A fókuszban lévő momentumok tehát az !gen4-ben az alábbiak:

  • súlyos dilemma terhe nehezedik a válladra, és azt sem tudod, hová fordulj, honnan számíts segítségre,
  • kerekes székkel vagy babakocsival indulsz útnak a városban, és nem akarod nagyon megszívni,
  • szeretnél egy következő könyvet, filmet, programot betervezni-kijelölni magadnak, ami jó eséllyel bejön,
  • szeretnél jó minőségű könyvet venni elfogadható áron – vagy iszonyú jó minőségű könyvet venni, ha már drága,
  • külföldön járva, külföldiekkel beszélve nincs mire hivatkozni a magyar kreatív ipar vagy általában a társadalom coolsága és innovativitása kapcsán (a gulyás-pálinka-paprika vonal eleve ellenhatás, a Rubik kocka régi, a Prezi kicsit félrevisz és nem hétköznapi cucc)
  • a lehető legkebvesebbet szeretnél boltba, hyper-szuper-giga-megamarketekbe járni,
  • megosztanád az ötletedet másokkal, és szívesen fejlesztenéd tovább mások ötletkezdeményét,
  • szeretnéd magad szép és közösségi aha élményeket kiváltó tárgyakkal körülvenni,
  • szellemileg ép, de beszédképtelen embertársaddal szeretnél kommunikálni.

 

Ezen a blogon továbbra is jönnek majd a résztvevők heti személyes összefoglalói az aktuális képzési alkalomról. És útjára indítjuk az !genTalk sorozatot, aminek keretében kedd esténként személyesen megismerkedünk a startup és innovációs szektor válogatott szereplőivel. Ők eljönnek hozzánk, beszélgetnek velünk, az !gen4 résztvevők pedig erről is összefoglalót írnak majd ide.

!genTalk1_DesignTerminal_2.png

Nézz vissza, találkozzunk még! A kommenteknek is örülünk.

Ágoston László 

 

 

 

 

Szólj hozzá

origo fókusz momentum György Péter Vasember Magyar Narancs Innovatív Generáció VS.hu Pohly Ferenc problem definition Axelero !gen4 !genTalk