2015. már 23.

„My X solves Y’s Z problems”

írta: Innovatív Generáció
„My X solves Y’s Z problems”

Az eddigi !gen találkozások közül,  talán ez volt az egyik legtanulságosabb - és nyilván mindegyikre ugyan ezt fogjuk mondani az elkövetkezendő 3 hónapban :) -. Az előadó Málnay Barnabás volt, aki a validáció fontosságáról és a lean szemléletmódról tartott fejtágítást.

Egy rövid ámde annál látványosabb ipari alpinista bemutatót improvizálva, Laci és Iván sikeresen legyőzte a technika ördögét avagy a Projektort, így bele is vágtunk a közepébe. Rövid bemutatkozás után Barnabás felhívta a figyelmet a világban zajló problémák fontosságára s mindezek megkérdőjelezésére. Mindannyian tele vagyunk ötletekkel s mint minden ötletgazda elfogultak és fülig szerelmesek vagyunk a saját ötletünkbe. De nem szabad elfelejteni, hogy az igazán jó ötletek mögött mindig valamilyen probléma vagy kielégítendő vágy áll.

Az előadó szavait hallgatva és a jelenlévők arcát megfigyelve, egyperces tömeg meditáció vette kezdetét, hogy mindenki megtalálja a választ arra a nagy kérdésre, hogy az általa képviselt ötlet mit is ad a világnak.

keep-calm-and-pivot-24.png

A megnyugtatás kedvvért azért Barnabás megemlített néhány olyan példát is, ahol éppen ellenkező módon, előbb egy megoldás készült el, majd ehhez társult később a probléma. Ilyen volt a Twitter esete is, amiről kezdetben még nem is sejtették, hogy a mai funkcióját fogja betölteni.

Hogy mik a jó ötletek?

Barnabás erre a kérdésre Paul Graham válaszát emelte ki, miszerint az igazán jó ötlet mindig organikus, azaz a saját életünk valamilyen égető szükségletéből gyökerezik. Erre a legjobb példa talán a DropBox története. Alapítója folyamatosan elhagyta flash drive-okat, amin a fontos információit tárolta. A megoldás erre, a mára mindenki által jól ismert felhő alapú webes eszköz lett.

Miután körbejártuk a problémát, a validáció került napi terítékre s annak tesztelése, hogy a problémára adott megoldásunkra valóban szüksége van a világnak. A lean mozgalom képviselői erre a legjobb módszernek azt tartják, ha folyamatosan (lehetőleg személyes) interjúkat készítünk a célközönségünkkel. Megismerjük az igazi szükségletüket, megtudjuk, hogy valóban olyan égető-e számukra is a probléma, mint számunkra. Ez a maga monomániás módján állandó beszélgetést eredményez a buszon, az utcán vagy épp ahol lehetőségünk nyílik erre.

500px-tam-sam-market.jpg

A piac felmérése elengedhetetlen, a piac szavát meghallani fontos. Fentről lefelé vagy lentről felfelé indulva, lényegtelen, de bizonyos szegmenseket érdemes megvizsgálni, hogy minél pontosabb képet kapjunk.

Ha a probléma, amit megoldunk, igazán égető akkor előbb vagy utóbb megjelennek az early adoperek, azaz a korai követők. Bármennyire is furán hangzik, de ők azok akik akármennyire is kezdetleges a megoldásunk, az első vevőink lesznek és használni fogják akár kompromisszumok árán is.

Kellenek-e kompromisszumok vagy csináljuk meg egyből a legjobbra?

A legtöbb ember erre a kérdésre az utóbbi mellett voksolna. Ez feltehetően rossz döntés lenne, hiszen akkor kihagynánk az MVP által nyújtott előnyöket. MV…. micsoda?

Az MVP- Magyarul a minimálisan életképes terméket jelent, a termékünknek vagy szolgáltatásunknak az a pici része, ami épp hogy csak kielégíti a legfontosabb funkciót, ami orvosolja a problémát. 

De miért is készítenénk egy “félkész” terméket? A kérdés teljesen jogos, a kulcsszó a continuous deploymenten van. Azaz folyamatosan frissítjük a megoldásunkat a felhasználói visszajelzések alapján. Ezáltal elkerülhetjük, hogy akár egyetlen kicsi fölösleges kitérőt tegyünk olyan irányba, ami nem a célhoz vezet.

A majdnem két órás dózisban kapott instant tudást, megpróbáltuk átültetni a gyakorlatba. Mindenki, rapid módon kiszemelte a leendő célcsoportunk valamely tagját, hogy megpróbáljuk a való életben is validálni az ötletét.Jól kérdezni nem könnyű feladat.. A válaszokat értő figyelemmel hallgatni talán még nehezebb. Az előadás zárásaképp erre kaptunk további segítséget Barnabástól, ahol is bevezetett minket a kérdezéstechnika előszobájába.

Az előadásnak átjött az üzenete, a validálás fontos. Mindig, minden ponton elengedhetetlen.

Frissensült !genes Innovátorként, mi mást tehettünk volna az este zárásaként, minthogy az előadáson elhangzottakat egy korsó sörrel validáltuk, erőt merítve saját ötletünk validációs tervéhez és annak megvalósításához.

 

 

Szólj hozzá

validálás Málnay Barnabás Lean Paul Graham