2014. ápr 22.

Így tedd ütőssé a prezentációdat

írta: Innovatív Generáció
Így tedd ütőssé a prezentációdat

Szigeti Attila írása

Cápák! Zombik! Armageddon! Ezek mind félelmetes dolgok, de semmiség ahhoz képest, hogy az emberek mennyire félnek a nyilvánosság előtti szerepléstől, beszédtől...

Akár így is kezdődhetett volna Batiz András előadása a prezentálásról és pitch-elésről. Ehelyett egy unott, flegma arc totyogott fel a színpadra, és olyan monoton hangon kezdte felvezetni az előadását, hogy tíz másodperc után már reszeltem az ereimet.

Aztán a huszadik másodpercnél leesett a tantusz. András tartott néhány másodpercnyi szünetet, ránk mosolygott, szélesre tárta karjait , és elkezdte előlről. Mert ez eddig csak  a demó volt, a rossz példa szemléltetése. Így kezdődött a 2014-es tavaszi iGen program eddigi legélménydúsabb, legpraktikusabb előadása arról, hogyan lehet igazán jól prezentálni, pitch-elni.

A következő másfél órában választ kaptunk a kiváló előadáshoz vezető út három fő kérdésére. Mi alapján ítélnek meg minket, mialatt előadunk? Hogyan fejleszthetjük személyes varázsunkat? Illetve,  mit érdemes belefoglalni a mondandónkba, hogy az sikeres legyen?

 

Az első benyomás (szinte) minden – mégis erre jut a legkevesebb időnk

 

Igen, ez mindig, mindenkinek fontos. Prezentációnk első néhány másodperce – perce, első néhány szavunk szinte kitörölhetetlen nyomot hagy a közönségben. Nem számít hogy mennyire vagyunk ismertek – a bevezetést tökéletesítenünk kell!

brian.png

A jó benyomás legfontosabb eszközei mi magunk vagyunk, a személyiségünk. Ha van bennünk elég hit, hitelesség, a téma iránti szenvedély, akkor az már fél siker. Mert a közönség át fogja érezni azt, amit mondunk.

A kommunikációnk három fő eleme: a mondanivalónk, a hangunk, illetve a metakommunikációnk. Az, hogy miről beszélünk, jóval kevesebbet nyom a latba, mint az, hogy hogyan mondjuk.

A kihívás az, hogy a közönség nagyon gyorsan ítélkezik felettünk, ráadásul pont az elején, amikor a legnagyobb stressznek vagyunk kitéve.

(Startup versenyeken például sokan esnek abba a hibába, hogy amikor ki kell menniük a színpadra, alig értek fel, máris elkezdik hadarni a mondókájukat. Ezt így ne! Szánjunk rá 2-3 másodpercet, hogy végighordozzuk a tekintetünket a közönségen és várjuk meg, hogy ők is észrevegyenek minket.)

A jó hír, hogy mind a szakmai felkészültségünk, mind a személyes varázsunk tudatosan fejleszthető...

 

3P-vel fejleszthetjük a személyes varázsunkat

 

Azt mindannyian tudjuk, hogy a személyes varázs fontos. Azt is tudjuk, hogy valakinek van, valakinek nincs. De vajon mi is  ez a  megfoghatatlan valami? És hogyan fejleszthető? 

wolf.png

András szerint a személyes varázst a 3P-n keresztül tudjuk megfogni. 3P, azaz Presence, Power, Positiveness. Magyarul talán úgy mondhatnánk: Jelenlét, Energia, Hozzáállás.

 

1. Jelenlét: ne csak testileg, lelkileg is legyünk ott, és ezt érezze a közönség!

  • Vizionáljuk majdani előadásunkat! Lássuk magunkat, amint egy sikeres prezentációt tartunk! Tanuljuk meg a beszédünket! Készüljünk fel!
  • A helyszínen már ne a jegyzeteinket nézegessük! Attól olyan kis mütyürnek tűnünk. Ehelyett beszélgessünk a majdani közönségünk tagjaival, figyeljünk és koncentráljunk kifelé!
  • Ezt a figyelmet tartsuk fent a prezentáció alatt is! Ezért fontos, hogy ismerjük az anyagunkat, a slide-jainkat. Hogy ne a jegyzeteinket kelljen nézegetnünk, hanem a közönségre figyelhessünk. Meg fogják hálálni.

 

2. Energia: sugározzunk erőt, határozottságot!

  • Az előadás előtti órákban, percekben tudatosan használjunk úgynevezett hatalmi pozíciókat! Olyan erőt sugárzó gesztusokat, ami a győztesek, alfa-hímek sajátja.  (A témában KÖ-TE-LE-ZŐ anyag Amy Cuddy TED beszéde.) Ezek ténylegesen befolyásolják a hormonháztartásunkat és így magabiztosságunkat, kisugárzásunkat is.
  • Prezentáció alatt sugározzunk erőt azzal, hogy szilárdan álljunk a lábunkon! Ha nem vagyunk gyakorlott előadók, akkor a legjobb, ha egy helyben állunk, deréktől lefelé nem mocorgunk, nem táncolunk.
  • Beszédünk során tartsunk szüneteket! Egy-két másodpercnyi csend újra felkelti a közönség figyelmét. És ne hadarjunk! Az azt sugallja, hogy feszültségünkben minél hamarabb a mondanivalónk végére akarunk érni. Ehelyett beszéljünk nyugodt, magabiztos tempóban!

 body.png

 

3. Hozzáállás: sugározzunk magunkból optimizmust, pozitív érzelmeket!

  • Először is, olyan témában adjunk elő, amiért lelkesedünk! Amihez értünk. Ez már félsiker. Így könnyű jól éreznünk magunkat a bőrünkben.
  • Készüljünk fel a prezentációnkból! Ne azon kelljen aggódnunk, hogy eszünkbe jut-e majd a következő mondat!
  • Legyünk pozitívak! Mosolyogjunk! Sokszor kerülünk frusztráló szituációba (az előadás tipikusan ilyen), viszont még ilyen helyzetben is dönthetünk a hozzáállásunkról.

És most, hogy tetőfokára hág a személyes varázsunk, már csak arra kell figyelnünk, hogy mit adunk elő...

 

Mindez csak akkor ér valamit, ha jókat is mondunk

 

Az előadások legfontosabb része  a bevezetés. Azzal fogjuk meg (vagy veszítjük el) a hallgatóság figyelmét. A bevezetőben legalább azt el kell mondanunk, hogy:

  • Kik vagyunk mi?
  • Miről fogunk beszélni?
  • A közönségnek miért éri meg ránk figyelni? Milyen értéket adunk nekik?

 ripley.png

A prezentáció többi részében pedig fejtsük ki a mondanivalónkat az 5W1H segítségével:

  • Who – Ki?
  • When – Mikor?
  • What – Mit?
  • Where – Hol?
  • Why – Miért?
  • How – Hogyan?

 

(Startup pitch-ben például fejtsük ki, hogy ki vagyunk, milyen lehetőséget akarunk megragadni, kinek építjük a termékünket, milyen piacon... Erről a témáról sokkal részletesebb cikkeket olvashattok például a startupdate.hu–n.)

 

És ha összeállítottunk egy jó előadást, akkor nagyon figyeljünk oda, hogy a prezentáció (legyen az akár Prezi, PDF, Power Point) is megfelelő legyen:

  • Kevés szöveg legyen a slide-okon (...még annál is kevesebb, max 2-3 szó / slide)!
  • Minden ábrát, diagramot, táblázatot egyszerűsítsünk le, színekkel, mérettel emeljük ki a lényeget, és csakis a lényeget!
  • Amit csak lehet, vizualizáljunk! A képek sokkal emészthetőbbek, mint a számok és a sok szöveg.
  • Tanuljuk meg használni a technikai eszközöket!
  • Hanyagoljuk az animációkat!
  • Ismerkedjünk meg az előadótér, terem elrendezésével!
  • Érkezzünk időben!

 

Az előadás végén pedig foglaljuk össze, hogy miről volt szó, és legyen meg a cselekvésre való felhívás!

Ha pedig készen áll a prezentációnk, akkor nincs más hátra, mint gyakorolni, gyakorolni, gyakorolni. Steve Jobs sem azért tudott olyan bitang jó előadásokat tartani, mert úgy született. Hanem azért, mert minden egyes fellépésére készült. Az előadás minden percére egy órát, vagy még többet.

(Minél rövidebb a prezentáció, annál többet kell készülnünk. Egy 3 perces startup pitchre kell a 10-20-30 óra nettó felkészülési idő. Először tükör előtt, aztán a csapat előtt, aztán szakértők előtt. Közben tucatnyi kisebb-nagyobb javítást kell majd eszközölnünk, azokat újra begyakorolunk. Ha tényleg komolyan gondoljuk az üzleti ötletünket, akkor ez a minimum.)

 

 

És hogy mennyire volt hasznos a fenti tudás?

 

Két nappal András felkészítője után részt vettünk egy Startup Sauna Budapest nevű pitch-versenyen. A nap legfontosabb feladata egy 3 perces angol nyelvű pitch bemutatása volt, 17 másik csapat mellett.

A hitünk már előtte is megvolt,  közvetlenül a verseny előtt  igyekeztünk bemosolyogni a termet, sok-sok órán át gyakoroltuk a  majdani pitch alatti gesztusokat, szöveget. Megvolt a nettó 20 óra gyúrás, sokan segítettek benne. És megnyertük! Ennek eredményeként mehetünk 5 hétre Helsinkibe, Európa egyik legjobb startup programjába. Főleg azért, mert fel voltunk készülve arra a 3 percre. (Néhány baki azért így is becsúszott, voltak hiányosságok, úgyhogy a következő pitch előtt megint sokat kell majd gyakorolnunk.)

 

Végezetül van egy jó hírem azoknak, akik szeretnének jól megtanulni prezentálni

 

Rengeteg lehetőség áll rendelkezésünkre előadói készségeink fejlesztésére, ingyenesek és fizetősek egyaránt. Mindössze gyakorlás kérdése, hogy kiváló előadókká váljunk.

king.png

  • Először is, olvassunk ilyen témájú blogokat, nézzünk sok TED beszédet! Ez az alap.
  • Gyakoroljunk, ahol csak tudunk! Ha startupperek vagyunk, akkor menjünk versenyekre! Startup Tavasz döntő előtt is volt egy intenzív tréning, ráadásul Szilícium-völgy-béli mentorokkal, hála a Traction Tribe-nak. Hackathonon pedig minden csapat kap egy személyre szóló felkésztést a döntő előtt.
  • Ha hallgatók vagyunk, jelentkezzünk kiselőadásra, TDK-ra, szakkolikba, diákszervezetekbe! Bárhova, ahol van lehetőség emberek előtt beszélni. A retorika már csak olyan, hogy rengeteg gyakorlás kell a tökéletesítéséhez.
  • Keressünk az érdeklődési körünknek, szakértelmünknek megfelelő meetup-ot! Egy idő után biztos lesz lehetőségünk előadni.
  • A coursera.org-on van egy ingyenes, angol nyelvű Public Speaking kurzus. De már csak 6 hétig fut, érdemes gyorsan feliratkozni rá.
  • Csatlakozzunk valamelyik nyílt Toastmasters klubhoz, ahol egy nagyon barátságos, segítőkész társaságban tudunk mindenféle beszédet gyakorolni! (Budapesten több nyílt klub is van, az angol nyelvű Budapest Toastmasters hétfő délután és kedd reggel, a magyar nyelvű Pestbeszéd pedig – a második iGen-csoport oszlopos tagja, Szabó Róbert részvételével – csütörtök délutánonként ül össze.)
  • Ha pedig csak néhány napunk van hátra egy égetően fontos beszéd előtt, és még nem készültünk fel, keressünk egy olyan online szolgáltatást, ahol a közösség, és szakértők segítenek a felkészülésben! Mi például épp egy ilyet építünk... ;)

 

Nincs más hátra, beszédre fel!

Andrásnak pedig köszönjük a nagyszerű show-t.

 

Szigeti Attila

http://ratemyspeech.co

U.I.: Bárcsak minden tanár, cégvezető, manager, konferencián előadó vágyna arra, és tenne is azért, hogy jól adjon elő. Sokkal hangulatosabb, hasznosabb tanórákban, meetingekben és előadásokban lehetne részünk...

 

Májusban indulnak az iGen Pitch Tréningek

 

A Kreater Társadalmi Innovációs Ügynökség és az ImpactWorks májusban indítja el az iGen Tréning első elemét, a pitching&presentation tréninget Batiz Andrással. A résztvevők többféle tréning modul közül választhatnak. Lesz tréning egyéneknek és csapatoknak, lesz olyan, hogy egy csapatra koncentrálunk és lesz kiscsoportos foglalkozás, fél, egy és két napos, angol és magyar nyelvű.

Várjuk az érdeklődők jelentkezését az igen@kreater.hu címen. Több részlet hamarosan...

batiz1.JPG 

Szólj hozzá

energia power hozzáállás pitch jelenlét presence Batiz András RateMySpeech iGen Tréning 3P positiveness